Digitálne zručnosti menia životy jednorodičov

Skloňovanie významu a dôležitosti digitálnych zručností naberá poslednú dekádu na intenzite. Rok 2024 však môžeme nazvať ako prelomový. Umelá inteligencia sa postupne integruje do všetkých oblastí života, transformuje prácu v digitálnom prostredí a urýchľuje zmeny vo všetkých odvetviach. Prispieva však aj k pomyselnému „roztváraniu nožníc“ čo pre ohrozené skupiny môže znamenať ešte väčšie zaostávanie. A medzi ne vo veľkej miere patria aj osamelí rodičia a ich deti z jednorodičovských domácností.

Projekt DigiRodič je jednou z mála možností, akým môžu osamelí rodičia zvýšiť svoje povedomie a znalosti o digitálnych technológiách. Vďaka vzdelávaniu a odborným prednáškam získavajú nové podnety, informácie a súbor nadobudnutých vedomostí, zručností, schopností, postojov dôležitých pre kvalitný rozvoj osobnosti jednotlivca, čo je v dnešnej dobe dôležité nie len z osobného hľadiska, ale aj kariérneho rozvoja.

Najviac sa mi páčil workshop Bezpečnosť detí online“ prezrádza účastníčka Michaela z okresu Nové zámky, ktorá je zapojená aj do Ročného programu pomoci.  „Na workshope som sa naučila, ako správne nastaviť zariadenia pre deti a verím, že vďaka tomu sa zvýši ich bezpečnosť v online svete“, dodáva.

,,Na workshope boli účastníci oboznámení s aplikáciou Family Safety, v rámci ktorej je možné nastaviť rodičovský účet a chrániť dieťa pred nástrahami internetu.“ Uvádza p. Bibiana Jakubovská z organizácie iSpero o. z..

Pozitívna spätná väzba od účastníkov je spájaná aj s ostatnými workshopmi projektu. „Účastníci sa zaujímali napríklad o tému personálneho fundraisingu a školení v kariérnej oblasti. Projekt DigiRodič tak napĺňa svoj cieľ a zároveň odokrýva ďalšie nedostatky, ktoré bránia jednorodičom zabezpečiť stabilitu a zlepšenie životnej situácie rodiny“, uvádza Veronika Kačmárová, projektová manažérka JEDEN RODIČ, n.o..

Slovensko a digitálne zručnosti

Podľa Európskeho Indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI) sa Slovensko v oblasti digitalizácie umiestnilo na 22. mieste z 28 krajín EÚ, čo predstavuje zhoršenie o dve priečky od roku 2018. Aj keď si krajina pripísala zlepšenia v niektorých oblastiach, priemer ostatných krajín EÚ napreduje rýchlejšie. Z krajín V4 dosiahlo najlepšie umiestnenie Česko, zatiaľ čo Slovensko, Maďarsko a Poľsko sa nachádzajú v tesnej blízkosti. Iba 54 % obyvateľov Slovenska má základné digitálne zručnosti, čo je problém pre celkový rozvoj krajiny. Pokles zaznamenávame aj pri vyšších digitálnych zručnostiach, kde dosahujeme iba 27 %, čo je pod priemerom EÚ. Napriek tomu sme zaznamenali pokrok v oblasti internetového pripojenia a využívania videohovorov, ktoré dnes používa 66 % obyvateľov(Zdroj: Slovenská sporiteľňa). Tieto nedostatky v oblasti digitálnych zručností vytvárajú nerovnosť príležitostí, ktorá sa odráža aj na sociálne slabších skupinách, vrátane jednorodičov.

Digitalizácia v EÚ a vízie do roku 2030

Európska komisia sa usiluje o digitálnu transformáciu, ktorá má do roku 2030 priniesť lepšie vzdelanie a zamestnanie pre všetkých. Cieľom je, aby 80 % obyvateľov malo základné digitálne zručnosti a 90 % malých a stredných podnikov využívalo digitálne technológie (Zdroj: Digitálna koalícia

Kľúčové digitálne zručnosti pre jednorodičov

Projekty ako DigiRodič preto zohrávajú kľúčovú úlohu v znižovaní tejto digitálnej priepasti, keďže pomáhajú jednorodičom získať potrebné digitálne zručnosti, ako napríklad práca s online nástrojmi pri hľadaní nového zamestnania, bezpečné používanie internetu a rodičovská kontrola, uvádza správkyňa nadácie ČSOB Simona Šípová. Nástroje, ktoré môžu výrazne zlepšiť ich životnú situáciu, pracovné vyhliadky a sú nevyhnutné pre zlepšenie ich životných podmienok a zabezpečenie lepšej budúcnosti pre ich deti.