Asistentky pre deti osamelých rodičov: Meníme životy rodín
Projekt asistentiek pre deti osamelých rodičov prináša konkrétne výsledky a mení životy rodín v náročných podmienkach. Skúsenosti našich asistentiek ukazujú, že aj malé kroky môžu viesť k veľkým zmenám. Prinášame pohľad priamo z terénu – zo života rodín, kde podpora znamená šancu na lepšiu budúcnosť.
Práca v prostredí generačnej chudoby
Asistentka Andrea pracuje s viacerými jednorodičovskými rodinami. Jednou z nich je matka, ktorá sama vychováva tri deti. Celkovo ich má sedem, ale niektoré deti zostali s otcom. „Pracujeme v prostredí, kde je doslova príkladná chudoba. Táto mama si prešla rovnakým osudom ako jej deti – nepozná základné rodičovské zručnosti, pretože ju to nikto nenaučil. Ulica vychovávala ju a teraz jej vlastné deti,“ opisuje Andrea.
V takejto rodine je dôležité začať od základov. „Keď prídeme do domácnosti, kde vládne chaos, najprv pomáhame nastaviť režim pre deti. Učíme rodičov, ako si získať ich pozornosť a komunikovať s nimi. Každý týždeň sa vraciame a sledujeme pokrok,“ vysvetľuje. Už po pár mesiacoch vidí u detí zlepšenie – v správaní, v slovnej zásobe aj v schopnosti sústrediť sa. Najväčším úspechom však je, keď si samotní rodičia uvedomia, že nestačí len deťom dať najesť, ale treba sa im aj venovať a rozvíjať ich.

Práca s rodičmi ako kľúč k zmene
Jedna z koordinátoriek projektu, Jozefína zdôrazňuje, že matky ich zo začiatku vnímali len ako vonkajšiu pomoc. “Tie matky zo začiatku očakávali, že asistentky vždy niečo prinesú, že prinesú potraviny, alebo im niečo zabezpečia, alebo priamo peniaze…. Oni nechápali, že existuje aj iná forma pomoci. Držali sa v úzadí, pozorovali, ale aktívne sa nezapájali. No čím viac sme sa rozprávali, tým viac sa otvárali. Postupne sme nadviazali vzťah dôvery. Učím ich, že ak chceme zmeniť svoju situáciu, musíme začať od seba. Naša pomoc je dočasná, ale ony s deťmi budú žiť celý život,“ hovorí.
Deti sa učia rýchlo a rady
Reakcie samotných detí sú vždy pozitívne. „Nie sú ustráchané. Naopak, zo začiatku sú zvedavé, kto k nim prišiel a prečo. Po pár návštevách už doslova skáču od radosti, keď ma vidia prichádzať,“ opisuje asistentka. Práca s nimi zahŕňa didaktické hry, pracovné listy a rôzne aktivity, ktoré si asistentky samy vytvárajú a medzi sebou zdieľajú na poradách.
Nie sú to len predškoláci, ktorí sa do programu zapájajú. „Bežne mám v jednej rodine tri deti, ale často sa k nám pridávajú aj starší súrodenci, ktorí už nespĺňajú podmienky projektu. Sú nadšení, keď vidia, že sa môžu niečo nové naučiť, a tak máme pri stole plno dychtivých žiakov,“ dodáva jedna z asistentiek.
Malé kroky vedú k veľkým zmenám
Asistentky nie sú len sprievodkyne detským učením, ale aj podpora pre rodičov. Pomáhajú im pochopiť, že ich úloha nekončí pri zabezpečení základných potrieb, ale že musia byť aktívnymi účastníkmi vo výchove. Príbehy z projektu dokazujú, že keď dostanú rodičia správne vedenie, dokážu zmeniť svoje správanie a vytvoriť lepšie podmienky pre budúcnosť svojich detí.
Príbeh Andrey a ďalších asistentiek ukazuje, aký významný dopad môže mať správna podpora. Stačí trpezlivosť, pochopenie a správne vedenie – a aj v prostredí generačnej chudoby sa môžu diať pozitívne zmeny.